Elbilar

Vad har jag och Farmor Anka gemensamt?

En av visionerna med Ekohusprojektet Villa Solslottet är att så stor del som möjligt av husets elförsörjning ska komma direkt från solen. Ett Solslott! 🙂 Drömmen är att vara helt oberoende av de stora elbolagen. En god tanke, vet inte om det kommer att fungera i praktiken än.  Men det är ruskigt kul att klura på. Tänk att även kunna”tanka” sin bil hemma, med solel. Det vore något det.

Sonen är sedan lång tid tillbaka elbilsfrälst och det har smittat av sig på mig. Högst upp på önskelistan står en Tesla såklart. Jag fick provköra en i våras. Ruskigt kul – vilken körglädje! Bra för miljön dessutom. Jag blev övertygad om att min gamla dieselbil måste bytas ut mot en mer miljövänlig bil.

Tesla model S kostar en bra slant – alldeles för mycket för min plånbok, så det fick bli en Nissan Leaf – så länge. Räckvidden är ca 14-15 mil på en laddning med Nissan Leaf. ( Med en Tesla kommer man 40 mil på en laddning.)
“Nisses” räckvidd är blygsam jämfört Teslans, men funkar för det mesta mycket bra för mig. Men vid längre åkturer måste man planera sin körning lite.
Jag väntar med spänning på Teslas “budgetbil” som kommer att heta Model 3. Det är hotet från Teslas Model 3 som har fått andra biltillverkare att börja försöka göra egna elbilar med längre räckvidd. Till exempel ryktas det om, att nästa Nissan Leaf  (modell 2016) kommer att ha 30 kWh batteri (ca 30% mer än idag) och ännu längre fram i tiden kommer det en med dubbla räckvidden mot idag.  I mars 2016 kommer Tesla model 3 att visas upp och priset kommer ligga runt 35.000 dollar. Men den kommer inte i produktion förrän Teslas stora batterifabrik är klar 2017. Så jag får vänta.

Så vad har jag då gemensamt med Farmor Anka undrar ni nu kanske. Jo, både jag och Farmor Anka  kör elbilar. Farmor Anka har en Detroit Electrics  anno 1907 med en räckvidd  på cirka 13 mil. Det är ju ungefär som min Nissan Leaf! 🙂

Elbilen Detroit Electric från 1907. Den marknadsfördes som en "bil för kvinnor". Inredningen i bilen ansågs likna ett vardagsrum. På den tiden var det ju ett väldigt bra argument att sälja just elbilar till kvinnor då detta var innan den elektriska självstarten uppfanns och man slapp då både att veva igång bilen och att riskera brutna handleder när motorn baktände.

Elbilen Detroit Electric från 1907. Den marknadsfördes som en “bil för kvinnor”. Inredningen i bilen ansågs likna ett vardagsrum. På den tiden var det ju ett väldigt bra argument att sälja just elbilar till kvinnor då detta var innan den elektriska självstarten uppfanns och man slapp då både att veva igång bilen och att riskera brutna handleder när motorn baktände.

 

 

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply

    Enjoy this blog? Please spread the word :)